اخبار اقتصادی
چاپ00013:20 - 1399/06/01

زنگ خطر کاهش تولید سیمان به صدا درآمد/قیمت سیمان ارزان‌تر از هندوانه

یک کارشناس سیمان با بیان اینکه سهم سیمان در ساخت هر متر مربع ساختمان بسیار ناچیز است به طوری که قیمت این محصول صنعتی حتی از برخی محصولات کشاورزی هم ارزانتر است، گفت: سرکوب قیمت سیمان باعث کاهش تولید و فعال نشدن ظرفیت های جدید تولید می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صنعت سیمان یکی از قدیمی ترین صنایع کشور به حساب می آید و طی سال های گذشته سهم زیادی در کاهش ارزبری ساخت و ساز در کشور داشته است. هرچند تولیدکنندگان این صنعت در سال های گذشته نقش مهمی در بازسازی داخل و کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان داشته اند اما حالا چندان سرحال نیستند و از اعمال برخی دیدگاه های سرکوب کننده گلایه مندند.

علی محمد بُد یکی از کارشناسان با سابقه صنعت سیمان معتقد است سرکوب قیمت سیمان به بهانه کنترل قیمت مسکن در نهایت به ضرر مردم خواهد شد و باعث کاهش تولید و در نتیجه بازگشت به روزهای سهمیه بندی سیمان می شود. به گفته وی، سهم سیمان در هر متر مربع ساخت و ساز فقط 30 هزار تومان است در حالی که متوسط قیمت ملک در تهران حدود 20 میلیون تومان است.

صحبت های این کارشناس صنعت سیمان را در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در ادامه بخوانید:

فارس: اخیراً رفت و برگشت هایی در مورد افزایش قیمت سیمان در کشور اتفاق افتاد به طوری که ابتدا شاهد رشد 25 تا 30 درصدی قیمت های مصوب بودیم ولی با مخالفت دولت، در نهایت مجوز افزایش 20 درصدی قیمت به تولیدکنندگان داده شد. چرا این اتفاق افتاد؟

بُد: دولت حداقل افزایش قیمت یعنی 20 درصد را به سیمانی‌ها داده است و دیگر از این کمتر نمی‌شود. زیرا هزینه‌های تولید نسبت به سال قبل افزایش داشته است. البته سیمانی‌ها به دنبال این بودند که هر 3 ماه یکبار بتوانند قیمت تولیداتشان را تعدیل کنند ولی با توجه به جو موجود سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بعید است که این مسأله عملی شود.

فارس: مصوبه افزایش 20 درصدی قیمت سیمان، هزینه‌های تولید کارخانجات را تا چه میزان پوشش می‌دهد؟

بُد: هزینه تولید بیش از 20 درصد رشد داشته، دستمزد کارگران حدود 30 تا 35 درصد افزایش داشته، قطعات مصرفی کارخانجات نیز آن بخش که با ارز در ارتباط بوده بیش از 100 درصد رشد قیمت داشته و داخلی‌ها نیز 35 تا 40 درصد افزایش داشته است. حمل و نقل خاک معدن تا کارخانه نیز 35 تا 40 درصد گران‌تر شده است. اگر با توجه به تورم فعلی می‌توانستیم مصوبه افزایش قیمت 35 درصدی را دریافت کنیم هزینه‌های تولید پوشش داده می‌شد و هزینه تولید و فروش متعادل می‌شدند. مصوبه‌ای که برای افزایش قیمت سیمان صادر شده پایین‌تر از قیمت تمام شده محصول است البته باید به این موضوع نیز توجه کنیم که صنعت سیمان نیازمند بازسازی و نوسازی است و باید به روزرسانی شود اما با قیمت‌های فعلی امکان این کار وجود ندارد.

* سیمان از هندوانه هم ارزانتر است

فارس: مذاکرات تولیدکنندگان سیمان برای تصمیم‌گیری در مورد تعدیل قیمت تولیدات به کجا رسیده است؟

بُد: انجمن سیمان و تولیدکنندگان به دنبال دریافت مصوبه افزایش قیمت محصولات هستند تا در مذاکره با دولت و سازمان حمایت بتوانند مجوز رشد قیمت را بگیرند ولی به نظر می رسد شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اجازه این کار را نخواهند داد. در حال حاضر قیمت هر تن سیمان در هیچ جای دنیا کمتر از 50 دلار نیست در حالی که در ایران یک کیلو سیمان به قیمت 300 تومان فروخته می‌شود. اصلا در در کشور کالایی نداریم که کیلویی 300 تومان عرضه شود. برای احداث یک کارخانه سیمان حدود 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود اما کالای تولیدی آن را باید کیلویی 300 تومان عرضه کرد، حتی هندوانه هم کیلویی 3 هزار تومان است.

فارس: قیمت 300 تومانی هر کیلو سیمان تا چه میزان متأثر از فرسودگی خطوط تولید و بهره‌وری پایین کارخانه‌ها است؟

بُد: بهره‌وری مؤثر است و البته کارخانجات به دلیل انجام نشدن تعمیرات نمی‌توانند با ظرفیت مناسب فعال باشند قطعاً ما دیگر مانند قبل با مازاد تولید روبه‌رو نخواهیم بود. ظرفیت تولید ممکن است 80 میلیون تن باشد ولی تولید عملی به 60 میلیون تن نخواهد رسید به دلیل اینکه بازسازی و نوسازی کارخانه‌ها صورت نگرفته است اگر روش فعلی قیمت‌گذاری ادامه یابد به تدریج تولید از تقاضا کمتر خواهد شد و در نتیجه توزیع سیمان دوباره حواله ای خواهد شد.

فارس: چرا در طول سال‌های قبل بازسازی کارخانه‌ها صورت نگرفته است؟ آیا آن زمان هم کارخانه‌ها با مشکل قیمت‌گذاری پایین تولیدات روبه‌رو بودند؟

بُد: امکان‌پذیر نبود و از درآمد حاصل از تولید نمی‌توانستیم هزینه نوسازی را تأمین کنیم.

در حال حاضر قیمت هر تن سیمان در هیچ جای دنیا کمتر از 50 دلار نیست در حالی که در ایران یک کیلو سیمان به قمیت 300 تومان فروخته می‌شود. حتی هندوانه هم کیلویی 3 هزار تومان است، یعنی از سیمان گرانتر فروخته می شود.

منبع: فارس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
سامانه بتا بانک رفاه کارگران